Про кафедру


У 1989 р. у Тернопільському фінансово-економічному інституті була створена кафедра педагогіки вищої школи і виробничої педагогіки. Першим керівником кафедри став відомий український вчений Борис Іванович Коротяєв (обраний по конкурсу 04.04.1989 р., наказ № 103-К). Б.І. Коротяєв у 1979 р. захистив докторську дисертацію, з 1981 р. професор.
З 10.10.1993 р. обовязки зав. кафедрою виконував доцент Леонід Пилипович Мокряк.
26.09.1994 р. кафедру очолив доцент Василь Миколайович Ященко (наказ № 256-К). Кафедра педагогіки вищої школи і виробничої педагогіки була перейменована в кафедру прикладної та соціальної педагогіки, а згідно з наказом від 05.12.2002 р. № 672 одержала назву кафедри психологічних та педагогічних дисциплін. При кафедрі було створено дві секції. Секцію психології очолювала доцент Комінко Світлана Богданівна, до складу секції входили також Курант Лідія Семенівна, Юркевич Галина Йосафатівна, Ященко Елеонора Михайлівна. Завідувачем секції педагогіки було призначено Сівака Станіслава Станіславовича. До складу секції входили Василь Миколайович Ященко, Іван Іванович Русинка, Олена Василівна Добенько.
Для розвитку та діяльності кафедри була розроблена освітньо-виховна та навчальна концепція, яка полягала в тому, що навчальний процес не завершується із закінченням лекційних і практичних занять, а переходить у специфічні форми самоосвіти, самовиховання, індивідуальної самоорганізації особистісної життєдіяльності студента. Для цього були адаптовані зарубіжні психологічні тести, створений консультаційний центр для психологічної допомоги студентам, налагоджена співпраця із соціальним центром, який діяв у структурі виховного управління академії. Викладачі кафедри розробили навчальні праграми з дисциплін кафедри, працівники консультаційного центру (Кучер Г., Корман М., Ященко Е.) організували індивідуальну діагностику студентів, тренінги, мікрогрупові заняття у вихідні дні з найбільш поширених проблем серед студентської молоді: індивідуальна самотність, підвищена тривожність, конфліктні взаємовідносини з рідними та близькими людьми. Пізніше викладачі кафедри організували на базі навчальних дисциплін поглиблене навчання у формі практикумів з усіма студентами академії центр психологічних студій «Перлина».
Для діяльності кафедри та її структурних підрозділів була створена потужна матеріально-технічна база: навчально-виробничі та інтелектуально-освітні площі, комп’ютерна і відеознімальна техніка, забезпечено світлове та звукове підсилення освітньо виховних програм, а також ресурси для проведення кафедральних заходів: вечорів, зутрічей з творчими людьми міста, талановитою студентською молоддю вищих закладів Тернополя.
Все це давало змогу налагодити експерементально-наукові дослідження судентів першого курсу які брали участь у наукових студентських конференціях академії (за вказаний час 114 студентів виступило з науковими повідомленнями та більше двохсот на наукових семінарах кафедри). Наукові гуртки вели творчі викладачі Коваль Оксана Євгенівна, доценти Комінко Світлана Богданівна  та Курант Лідія Семенівна.
Ященко В.М дисертаційне дослідження з етнопедагогіки на тему: «Соціалізація старшокласників України в період соціалістичної доби» виконав в УВУ (м. Мюнхен, ФРН).
Багато років своєрідною берегинею кафедри була старший лаборант Н.О. Розумкевич. Інженер кафедри В.М. Болейчук забезпечував якісний інформаційний супровід навчального процесу.
З 01.09.2007 року обов’язки  зав. кафедри психологічних та педагогічних дисциплін виконувала доцент Лілія Зіновіївна Ребуха.
З 01.09.2008 р. (наказ № 328-К від 29.08.2008р) по даний час кафедру очолює доктор педагогічних наук, професор Вихрущ Анатолій Володимирович.
У 2015 році А.В. Вихрущу присвоєно звання «Заслужений працівник освіти України «, у 2015 р. Національна Академія Педагогічних Наук України нагородила  його почесним знаком «К.Д. Ушинський «.
У науковій школі А.В. Вихруща успішно захищено 39 кандидатських і 3 докторських дисертації. У даний час затверджено ще три теми докторських дисертацій.
А.В. Вихрущ запрошувався для читання лекційних курсів у вищі навчальні заклади Польщі (Жешув, Люблін, Ярослав). Наукова співпраця з польськими колегами продовжується і в даний час.
Він автор двох нових напрямів у педагогіці: педагогічна персонологія і філософія дидактики.
Під керівництвом А.В. Вихруща колектив кафедри психологічних та педагогічних дисциплін ТНЕУ працює над колективною темою   «Закономірності розвитку особистості «.
А.В. Вихрущ автор поетичних збірок: «Розмова з батьком», «Квіти для мами», «Медитація».
З 30 серпня 2010 року до кафедри психологічних та педагогічних дисциплін приєднано секцію безпеки життєдіяльності людини. Очолював секцію доктор медичних наук, професор Олег Йосипович Бакалюк. Варто відзначити, що дана секція має свою славну історію. Її основою була кафедра «Цивільної оборони і медичної підготовки”, створена на базі Тернопільського фінансово-економічного інституту в 1969 р. Наказом № 96 від 25.04.1990 р.  кафедру «ЦО і медичної підготовки” було перейменовано у кафедру «Медико-екологічних і соціальних проблем здоров’я”.
У подальшому на підставі рішення Вченої Ради від 29 вересня 2004 р.  (протокол № 2)  та згідно наказу ректора тоді ще Академії народного господарства (ТАНГ), професора Юрія С. І. (наказ № 639 від 29.10.2004 р.) кафедра «Медико-екологічних і соціальних проблем здоров’я”  була  перейменована на  кафедру «Безпеки життєдіяльності людини”.
Першим завідувачем кафедри  був доцент, кандидат медичних наук Закржевський В.В. (1969-1986 pp.).
З 1986 р. по 2001 р. кафедру очолював доцент, кандидат медичних наук Заячковський А.Г.
З 2001 р. по 2002 р.  обов’язки завідувача кафедри виконував старший викладач Якобчук М.В.
З 2002 р. по 2008 р.  кафедру очолювала кандидат медичних наук, доцент, академік МАБЖ Лукащук-Федик С.В.
З 02.01. 2008 р.  кафедру очолював доктор медичних наук, професор, член Європейської Асоціації Безпеки  Бакалюк О.Й.
На кафедрі працювали:
Свідерський В.В., Ковалик П.В., Бадюк О.Я., Безкоровайна Н.М., Бігуняк Д.А., Колюхов Ю.Г., Оконська Л.Д., Сабала П.Г., Марченко С.П., Дроговоз С.М., Порохняк-Гановська Л.А., Локай С.А., Гордєєва Р.Г., Курко Г.Б., Дембіцька М.П. Для організації роботи велике значення мала професійна робота лаборантів Р.Г. Гордєєвої, Г.І. Савчук, Л.В. Спільніченко.
Крім цього, за вищевказаний період на погодинній основі на кафедрі працювали кандидат економічних наук Надвиничний С.А., Стручок B.C., Кушнір Р.Я., Поляруш Т.О.
Станом на 1 січня 2010 року на кафедрі БЖДЛ працювало 12 співробітників: Бакалюк О.Й., Кузів П.П., Бадюк Р.А., Заячковський А.Г., Лукащук-Федик С.В., Олійник Н.М., Бойко О.В., Русенко Я.Г., Гнатюк О.С.,   Луй З.І., Якобчук M.B., Цетнар Л.Й., старший лаборант Савчук Г.І., лаборант Спільніченко Л.В.
30 серпня 2010 року кафедру БЖДЛ  — реорганізовано в секцію при кафедрі психологічних і педагогічних дисциплін.
Станом на 1 січня 2011 року у секції  БЖДЛ при кафедрі психологічних та педагогічних дисциплін працювало 6 викладачів: Бакалюк О.Й., Лукащук-Федик С.В., Русенко Я.Г., Олійник Н.М., Луй З.І., Цетнар Л.Й.
Доцентом С.В. Лукащук-Федик виконується докторська дисертація (науковий керівник —  зав. лабораторії превентивного виховання Інституту проблем виховання АПН,  доктор педагогічних наук, проф. В.М. Оржеховська).
Основні навчальні посібники, підготовлені працівниками кафедри: «Безпека життєдіяльності людини» (2005р., упорядники — Лукащук-Федик С.В., Заячковський А.Г., Кашуба П.В.) «Репродуктивна культура особистості»     (2004 р. — автор Лукащук-Федик С.В.); «Медико-соціальні основи здоров’я» (2005 р. — автор Луй З.І.); «Цивільна оборона — як основа цивільного захисту і безпеки життєдіяльності людини (2005 р.,  упорядники — Лукащук-Федик С.В,. Заячковський А.Г.,  РусенкоЯ.Г., Стручок B.C. та ін.); «Валеологія» (2006 р., упорядники — Лукащук-Федик С.В., Бадюк Р.А., Циквас Р.С.); «Проблеми сексуальної та репродуктивної поведінки молоді» (2007 р.,  упорядники — Лукащук-Федик С. В., Поляруш Т.О., Волотовська Н.В.);   Курс лекцій з дисципліни «Безпека життєдіяльності”   (2008 р.,  відповідальний за випуск –д.м.н. професор О.Й. Бакалюк);   «Тести для оцінювання поточного рівня знань для студентів усіх спеціальностей   та форм навчання»   (2008, 2009 рр.,     відповідальний за випуск – д.м.н., професор О.Й. Бакалюк); «Методичні поради для організації самостійної роботи та комп’ютерної оцінки рівня знань студентів з дисципліни «Безпека життєдіяльності”  (2009 р., укладачі — д.м.н., професор О.Й. Бакалюк, ст. викладач М.В. Якобчук).
В науковому активі співробітників кафедри БЖДЛ понад 500 опублікованих наукових та методичних праць. Захищено 31 патент (корисна модель).
Викладачами кафедри отримано вагомі результати в організації наукової роботи та підгоготовці студентів-переможців у Всеукраїнсьій студентській олімпіаді з дисципліни «Безпека життєдіяльності», які тричі з 2008 року ставали переможцями другого туру Всеукраїнської студентської олімпіади серед вузів України які проводилися в м. Харків та м. Суми.
22-23 лютого 2008 року колектив кафедри спільно з МОН України,  Інститутом проблем виховання АПН України, Тернопільською обласною державною адміністрацією, Європейською Асоціацією з безпеки провели І міжгалузеву міжнародну науково-практичну конференцію «Реалізація концепції освіти з БЖД: сучасні проблеми та ефективність інноваційних освітніх технологій”.
Викладачі підтримували постійні наукові зв’язки зі спорідненими кафедрами Київського національного авіаційного університету, Львівського національного університету ім. І. Франка, Тернопільського державного медичного університету ім. І.Я. Горбачевського, Тернопільського педагогічного університету ім. В. Гнатюка, Тернопільського інституту економіки підприємництва, Тернопільського технічного університету ім. І. Пулюя, «Центром планування сім’ї» м. Тернополя, Тернопільським обласним центром здоров’я, Одеським національним університетом ім. І. Мечникова, співпрацює із НПЖ «Безпека життєдіяльності» (м. Київ), редакцією часопису «Сімейний лікар» (м. Київ), «Репродуктивне здоров’я в Україні» (м. Київ), Європейською Асоціацією з Безпеки (Польща), Міжнародною Академією Безпеки життєдіяльності (м. Київ), Міжнародною Академією культури безпеки, екології та здоров’я (м. Київ), Міжнародною Асоціацією Безпеки та основ здоров’я (м. Київ), редакціями республіканських медичних журналів.
В останні роки кафедра психологічних та педагогічних дисциплін, використавши досвід минулих років, поступово переходить на якісно новий рівень. Про це переконливо свідчить перелік найважливіших публікацій:
Русинка І.І. Конфліктологія: навч. посіб. / І.І. Русинка. – Т., 2003. – 293 с.
Русинка І.І. Психологія: навч. посіб. / І.І. Русинка. – К.: Знання, 2007. – 367 с.
Психологічна культура особистості: управлінська діяльність / За ред. Анатолія Вихруща, Лідії Орбан-Лембрик, Йоланти Шемпрух. — Тернопіль: Крок, 2011. — 276 с.
Психологія:  навч. посіб. / І.І. Русинка . 2-ге вид., переробл. і доповн. – К.: Знання, 2011. – 407 с.
Коваль, О. Є. Основи психології та педагогіки вищої школи (пам’ятка для аспірантів) : навч.-метод. посіб. / О. Є. Коваль. – Тернопіль : Економічна думка, 2013. – 90 с.
Брич В.Я., Корман М.М. Психологія управління: навч. посіб. / Київ: Кондор-Видавництво, 2013 – 384 с.
Брич В.Я., Корман М.М. Креативний менеджмент: навч. посіб. / Тернопіль: Економічна думка, 2014 – 297 с.
Педагогіка і психологія вищої школи : навч.-метод. посіб. / О. Є. Коваль. – Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 124 с.
Кафедра психологічних та педагогічних дисциплін є структурним підрозділом юридичного факультету.
З 2014 року на кафедрі працювала відомий фахівець з питань управління навчальними закладами, доктор педагогічних наук    О.С. Боднар.
Важливу роль відіграють договори про співпрацю. Колектив кафедри підписав відповідні документи з Національною Академією Педагогічних Наук України, вищою школою економіки та інновацій (м. Люблін), Суспільною академією наук (м. Лодзь).
Важливою подією стало ліцензування та акредитація нової спеціальності «Педагогіка вищої школи». Перші магістри які одержали дипломи в 2015 році є запорукою того що кафедра має перспективи розвитку і право на існування в нових умовах.
Головним завданням на найближчі роки є захист викладачами докторських дисертацій, участь у міжнародних проектах, відкриття нової спеціальності психолого-педагогічного спрямування.

У даний час викладачі кафедри працюють над колективною темою «Закономірності розвитку особистості». Важливою подією у житті кафедри стало відкриття, за сприянням ректорату, аспірантури. Перші аспіранти розпочали навчання 1 жовтня 2016р.


Професорсько-викладацький склад

Вихрущ Анатолій Володимирович

завідувач кафедри психологічних та педагогічних дисциплін, доктор педагогічних наук, професор

У 1977 р. закінчив Тернопільський державний педагогічний інститут. Спеціальність «Загальнотехнічні дисципліни і праця з додатковою спеціальністю фізика». Кандидатська дисертація захищена в 1984 р. Докторська дисертація      "Трудова підготовка учнів у загальноосвітніх школах України (історико - педагогічний аналіз та перспективи)" за спеціальністю 13.00.01 - загальна педагогіка та історія педагогіки захищена в 1994 р. Вчене звання професора присвоєно 14 квітня 2011 року. У 2015 році присвоєно звання "Заслужений працівник освіти України ". У 2015 р. Національна Академія Педагогічних Наук України нагородила  А.В. Вихруща почесним знаком "К.Д. Ушинський ". Член спеціалізованої вченої ради Д 36.053.01 у Дрогобицькому державному педагогічному університеті імені Івана Франка. У науковій школі А.В. Вихруща успішно захищено 39 кандидатських і 3 докторських дисертації. У даний час затверджено ще три теми докторських дисертацій. Працював зав. кафедри педагогіки Тернопільського педагогічного університету, проректором з наукової роботи, ректором Тернопільського експериментального інституту педагогічної освіти, проректором з виховної роботи ТНЕУ. У 2005 - 2007 рр. - заступник голови Тернопільської ОДА з гуманітарних питань. Під час президентських виборів  був довіреною особою В. А. Ющенка і П.О. Порошенка. Запрошувався для читання лекційних курсів у вищі навчальні заклади Польщі (Жешув, Люблін, Ярослав). Наукова співпраця з польськими колегами продовжується і в даний час. Автор двох нових напрямів у педагогіці: педагогічна персонологія і філософія дидактики. Під керівництвом А.В. Вихруща колектив кафедри психологічних та педагогічних дисциплін ТНЕУ працює над колективною темою "Закономірності розвитку особистості". Автор поетичних збірок: «Розмова з батьком», «Квіти для мами», «Медитація».

Публікації:

  1. The pedagogika personology as a challenge of the XX1 century / European ideas in the works of famous educationalist. Internatiolization, globalization. And their impact on education. Editor R. Kucha, H. Cudak. – Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk Kilińskiego, 2013. – S. 323 – 336.
  2. Криза як етап розвитку педагогічної науки. В кн.. Педагогічна освіта і наука в умовах класичного університету: традиції, проблеми, перспективи: у 3 – х т. Т. 1. Підготовка педагогічних кадрів у вищій школі: виклики, проблеми, динаміка змін: зб. наук. пр./ за ред. М. Євтуха, Д. Герцюка, К. Шмидта. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2013. – С. 29 – 34.
  3. Перспективи розвитку педагогічної компаративістики. В кн. Педагогічна компаративістика –2013: трансформації в освіті зарубіжжя та український контекст: матеріали наук. – практ. семінару ( Київ, 10 червня 2013р.) / Ін – т педагогіки НАПН України / За заг. ред. О.І. Локшиної. – Київ: Педагогічна думка, 2013. – С. 15 – 16.
E-mail: a.vykhrushch@tneu.edu.ua
Телефон: 23-54-11

Ященко Елеонора Михайлівна

доцент кафедри психологічних та педагогічних дисциплін, Науковий ступінь: кандидат педагогічних наук, Вчене звання: доцент

Ященконко Елеонора Михайлівна народилась 23 березня 1973 року у місті Тернополі. Після закінчення ЗОШ №2 вступила до Чортківського педагогічного училища, яке закінчила у 1992 розі  за спеціальністю «Викладання в  початкових класах загальноосвітньої школи» (кваліфікація–«вчитель початкових класів, вихователь»). Освіта–вища: у 1997 році закінчила Тернопільський експериментальний інститут педагогічної освіти за спеціальністю «Психологія» (кваліфікація – «психолог»); у 2000 році – Інститут післядипломної освіти ТАНГ за спеціальністю «Фінанси» (кваліфікація– «економіст»). Науковий ступінь – кандидат педагогічних  наук. У грудні 2010 року захистила кандидатську дисертацію на тему „Формування комунікативної культури студентів у навчально-виховному процесі вищих навчальних закладів економічного профілю” за спеціальністю 13.00.07 – теорія і методика виховання у Спеціалізованій вченій раді Д 26.454.01 Інституту проблем виховання НАПН України. Основні посади: методист соціологічно-психологічного центру кафедри прикладної та соціальної педагогіки Тернопільської академії народного господарства (1997-1999р.); викладач кафедри прикладної і соціальної педагогіки Тернопільської академії народного господарства (1999-2002р.), старший викладач кафедри психологічних та педагогічних дисциплін ТНЕУ (2002-2011р.), з 2011року до теперішнього часу – доцент кафедри психологічних та педагогічних дисциплін Тернопільського національного економічного університету. Наукові праці та інші публікації: статті у фахових виданнях, тези наукових конференцій (загалом 24 публікації); навчально-методичні комплекси „Психодіагностика”, „Психологія ділового спілкування”; опорниі конспекти з дисципліни «Педагогіка», публікації у газеті „Університетська думка”, „Вільне життя”. Коло наукових інтересів: проблематика розвитку культури та духовності особистості. Громадська діяльність: волонтерська (допомога дітям-сиротам); просвітницька (висвітлення психологічної тематики у телепередачах ТОДРК).

Публікації:

  1. Комунікативний аспект готовності педагогічних працівників до інноваційної діяльності у сфері післядипломної освіти / Е. Ященко //Нова педагогічна думка:науково-методичний журнал. – Рівне, 2015. – № 1(81). – С. 176-180
  2. Особистісно орієнтовані педагогічні технології в навчально-виховному процесі вищих навчальних закладів економічного профілю / Е.М.Ященко // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». – Додаток 2 до Вип.35, Том IV(16): Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». – К.: Гнозис, 2015. – С.230-235
  3. Особистісно орієнтований підхід до навчання та виховання у вищих навчальних закладах / Е.М.Ященко // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». – Додаток 3 до Вип.36, Том III(19): Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». – К.: Гнозис, 2016. – С.240-247
E-mail: e.yaschenko@tneu.edu.ua
Телефон: 23-54-11

Корман Марія Михайлівна

доцент кафедри психологічних та педагогічних дисциплін, Науковий ступінь: кандидат історичних наук, Вчене звання: доцент

Корман Марія Михайлівна після закінчення в 1997 році Тернопільського педагогічного інституту по спеціальності «Практична психологія» працювала практичним психологом в середній школі. З 1 вересня 1999 року працювала методистом соціально-психологічного центру кафедри психологічних і педагогічних дисциплін, з 1 жовтня 2003 року –  викладачем кафедри психологічних і педагогічних дисциплін університету, з 1 жовтня 2007 року – переведена на посаду доцента  кафедри психологічних і педагогічних дисциплін. 29 червня 2006 року Корман Марія Михайлівна захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата  історичних наук. Рішенням президії Вищої атестаційної комісії України від 18 січня 2007 року їй присуджено науковий ступінь кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.07. – історія науки і техніки. Рішенням  атестаційної колегії МОНУ від 19 січня 2012 року Корман Марії Михайлівній  присвоєно вчене звання доцента кафедри психологічних та педагогічних дисциплін. Після закінчення у 2012 р.  школи бізнес-тренерів (м. Дніпропетровськ) бізнес-тренінги стали професійним захопленням. Тому ця форма ефективного начання стає пріоритетною, зокрема проводяться тренінги для студентів різних курсів і професійних спрямувань: «Розвиток комунікативних компетенцій керівника», «Перший крок до лідерства», «Розвиток професійних компетенцій менеджерів туристичного бізнесу», «Мої перші кроки у туристичному бізнесі» «Емоційний інтелект як основний ресурс лідерства», «Управління змінами в організації». Коло професійних інтересів (психологія управління, професійна етика керівника, креативне управління) відображається у відповідних наукових працях: навчально-методичні комплекси з  дисциплін:  «Етика бізнесу», «Креативне управління», у співавторстві підготувала «Матеріали навчально-тренінгової програми з педагогічної майстерності для молодих викладачів ТНЕУ» і «Словник педагогічних термінів», навчальний посібник з грифом МОН України  «Психологія управління», методичний посібник «Психологічний профіль ефективного керівника», навчальний посібник «Психологія управління: практикум», «Креативний менеджмент».  

Публікації:

  1. Корман М.М. Розвиток емоційного інтелекту та емоційної компетентності як передумова запобігання професійного вигорання [Електронний ресурс]/М.М. Корман//Вісник Національного університету оборони України: зб.наук.пр.- 2012. - Вип. 4 (29).- С. 175-178.
  2. Корман М.М. Психологічний профіль ефективного керівника [Електронний ресурс]/М.М. Корман//Вісник Національного університету оборони України: зб.наук.пр.- 2013. - Вип. 2(33).- С. 218-223.
  3. Корман М.М. Емоційний інтелект персоналу як основа ефективного розвитку організації [Електронний ресурс]/М.М. Корман// Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Сер. Економічні науки. - 2013. - Вип. 24. - С. 88-94.
  4. Кorman M. Team creative activities. Actual problems of modern economy development: Collection of scientific articles.- Thorpe-Bowker®, Melbourne, Australia, 2015. – С . 314 – 318.
  5. Кorman M. Effective management of motivation for creative activities. Economics, management, law: problems of establishing and transformation : Collection of scientific articles. – Al Ghurair Printing and Publishing LLC, Dubai, UAE, 2016 – 341-346
E-mail: m.korman@tneu.edu.ua
Телефон: 23-54-11

Мудрак Марія Афанасіївна

оцент кафедри психологічних та педагогічних дисциплін, Науковий ступінь: кандидат психологічних наук, Вчене звання: доцент

  Мудрак Марія Афанасіївна, 1968 року народження, українка, освіта вища. Закінчила Тернопільський державний педагогічний інститут у 1993 році за спеціальністю “російська мова і література”, у 1995 році – за спеціальністю “українська мова і література”. Кандидатську дисертацію “Діагностика розвитку здібностей до літературної творчості у старшокласників (на матеріалі сільських загальноосвітніх шкіл)” (19.00.07 – педагогічна та вікова психологія) захистила 4 листопада 1998 р. у спеціалізованій раді Д 26.451.01 в Інституті педагогіки і психології професійної освіти АПН України, номер диплома ДК № 002871. Рішенням атестаційної колегії від 3 липня 2008 року (протокол № 4/47-Д) присвоєно вчене звання доцента кафедри психології у виробничій сфері (12 ДЦ № 019644). Рішенням бюро Міжвідомчої ради з координації наукових досліджень з педагогічних і психологічних наук в Україні затверджено тему дисертаційного дослідження на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук у формулюванні “Теорія і практика розвитку творчих здібностей студентів вищих педагогічних закладів України (друга половина ХХ ст.)” за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки (протокол № 7 від 26.10.2010 р.). Науковим консультантом призначено доктора педагогічних наук, професора Вихруща А.В. На даний час – докторант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Загальний педагогічний стаж складає 30 років. Стаж педагогічної роботи у вищих закладах освіти ІІІ-ІV рівня акредитації - 17 років. З 2002 р. до 2010 р. працювала на посаді декана психологічного факультету та завідувача кафедри психології Тернопільського експериментального інституту педагогічної освіти. В ТНЕУ Мудрак М. А. працює з 2010 року на посадах методиста лабораторії моніторингу якості освітньої діяльності, доцента кафедри психологічних і педагогічних дисциплін, завідувача відділу післядипломної освіти та підвищення кваліфікації, заступника декана факультету довузівської, післядипломної та магістерської підготовки. В 2012-2013 н. р. була координатором програми перепідготовки управлінських кадрів для сфери підприємництва “Українська ініціатива” від ТНЕУ. З 29 серпня 2013 р. переведена на посаду завідувача магістратури, заступника декана факультету державного управління. За сумлінну та наполегливу працю з підготовки державних службовців в 2015 році нагороджена грамотою Тернопільської ОДА. З 13 липня 2015 року переведена на посаду вченого секретаря університету та доцента кафедри психологічних та педагогічних дисциплін на 0,5 ст. за сумісництвом. Мудрак М.А. опублікувала більше 50-ти науково-методичних праць.

З 27.02.2012 р. по 16.04.2012 р. проходила стажування на кафедрі методики навчання та управління навчальними закладами Національного університету біоресурсів та природокористування України.  

Публікації:

  1. Мудрак М.А. Компетентнісний підхід при формуванні творчих здібностей майбутніх педагогів / М.А. Мудрак // Гуманітарний вісник ДВНЗ "Переяслав-Хмельницький державний університет імені Григорія Сковороди” – Додаток 1 до Вип. 31, Том ІІ (45) : Тематичний випуск "Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору”. – К. : Гнозис, 2013. – 530 с. - С. 408-415.
  2. Мудрак М.А. Удосконалення підготовки педагогічних кадрів (1981-1991 рр.) / М.А. Мудрак // Педагогічна теорія і практика в контексті інтеграційних процесів: Матеріали міжн. наук.-практ. конференції (25-26 квітня 2014 р.). – Тернопіль: ТНЕУ. – 2014. – 328 с. – С. 176-184.
  3. Мудрак М.А. Особливості психологічного підходу до вивчення системи цінностей особистості / М.А. Мудрак // Нова педагогічна думка: Науково-методичний журнал. № 1 (77). – Рівне. – 2014. – 216 с. – С. 195-199.
  4. Мудрак М.А. Тенденції в галузі підготовки вчителів для професійної творчої діяльності (1985-1991 рр. ХХ ст.) / М.А. Мудрак // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» - Додаток 1 до Вип. 35, том ІХ (60) : Тематичний випуск «Вища освіта України в контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – К. : Гнозис, 2015. – 544 с. - С. 438-445.
  5. Психолого-педагогічні умови розвитку творчих здібностей студентів вищих навчальних закладів / М. А. Мудрак // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний університет імені Григорія Сковороди»: зб. наук. праць. – К. : Гнозис, 2015. – Додаток 1 до Вип. 36, Том V (65): Тематичний випуск "Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору”. – 530 с. - С. 408-415. (8 с.)
  6. Креативність як складова професійного становлення особистості майбутнього фахівця / М. А. Мудрак // Міжнародна науково-практична конференція «Україна в умовах реформування правової системи: сучасні реалії та міжнародний досвід» (8-9 квітня 2016 р., м. Тернопіль). – Тернопіль : ТНЕУ, 2015. – С. 380-382. (3 с.)
E-mail: m.mudrak@tneu.edu.ua
Телефон: 47-50-50, 15-206

Лукащук-Федик Світлана Володимирівна

доцент кафедри психологічних та педагогічних дисциплін, Науковий ступінь: кандидат медичних наук, Вчене звання: доцент

  Лукащук-Федик С.В., 1962 року народження, українка. У 1985 році з відзнакою закінчила Тернопільський державний медичний інститут. Із 1991 по 1997 рр. асистент кафедри «Акушерства, гінекології та перинатології» факультету удосконалення лікарів Дніпропетровської державної медичної академії. У 1994 році – захистила кандидатську дисертацію на тему «Ендокринний гомеостаз і система простациклін-тромбоксанового синтезу у жінок із хронічними запальними процесами гені талій і безпліддям». З 1998 року по листопад 2010 рік – завідувач Центру корекції репродуктивної культури молоді Тернопільської академії народного господарства (нині ТНЕУ). З 1999 по 2000 рр. – виконувала обов’язки головного позаштатного спеціаліста з питань корекції репродуктивного здоров’я при головному управлінні охорони здоров’я Тернопільської облдержадміністрації. У 1999 році виконувала обов’язки відповідального секретаря за проведення міжнародної конференції „Демографічна ситуація в Україні: проблеми генофонду” (із поданням аналітичної довідки Президенту України, Уряду України, Верховній раді України). У 1999-2000рр., співпрацюючи із Київським НДІ „Проблем людини” розробила і проводила практичну пошукову роботу за програмою „Сучасна екологічна ситуація – як фактор ризику і реабілітації репродуктивної системи жінки”. За вказаний період підготувала і провела цикл радіопередач з основ статевого виховання молоді: „Підкоряючи без слів...” (молодіжне радіо „Лад”, Тернопільської державної телерадіокомпанії, хвиля 71,03 FM). Співавтор посібника для молоді „Тобі потрібно це знати...” (на замовлення МОЗ України, МОН України та підтримки проекту фонду „Відродження”). У 2001 році – отримала вчене звання доцента. У 2002 році – заочно закінчила Інститут економіки і підприємництва (м. Тернопіль) за спеціальністю «Маркетинг». З 2002 по 2007 рр. – завідувач кафедри Безпеки життєдіяльності людини ТНЕУ. У 2003 р. прийнята у члени Європейської асоціації з безпеки (Польща). У 2005 р. за активну участь у пропаганді здорового способу життя присвоєно почесне звання Академіка міжнародної академії безпеки життєдіяльності. З 2006 р. по даний час – голова Президії науково-методичної ради з БЖД, ЦО та основ медичних знань при управлінні освіти Тернопільської ОДА. З 2007 року працює над пошуковою роботою для здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук: Соціально-педагогічні засади формування та збереження репродуктивного здоров’я студентської молоді. У 2008 році відповідно до Статуту міжнародної академії культури безпеки, екології і здоров’я обрана дійсним членом Академії. У 2008 році за організацію роботи із збереження, зміцнення здоров’я молоді у навчальних закладах регіону нагороджена грамотою Національної Ради з питань охорони здоров’я при Президенті України. У травні 2009 р. за результатами Всеукраїнського конкурсу «Краща робота з безпеки життєдіяльності та основ здоров’я» навчальний посібник «Безпека життєдіяльності: соціально-економічний аспект» визнано кращим, що підтверджено дипломом першого ступеня. З 2010 по 2013 рік навчалась, на умовах контракту, в докторантурі Інституту проблем виховання НАПН України за спеціальністю 13.00.05 – соціальна педагогіка. У квітні 2012 року присвоєно кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої категорії» (педагогіка). У 2013 році, за підсумками Всеукраїнського конкурсу дитячої творчості «Безпека в житті – життя в безпеці», відеофільм «Ми обираємо здоров’я, ми обираємо життя», створений та редагований Лукащук-Федик С.В., отримав друге призове місце. З 1991 по січень 2017рр. підготувала та опублікувала понад 180 наукових та методичних публікацій. Є автором навчального посібника з грифом «Рекомендовано МОН України» «Репродуктивна культура особистості» (Астон, 2004 р.), навчального посібника «Валеологія» (Економічна думка, 2006 р.), навчального посібника «Проблеми сексуальної та репродуктивної поведінки молоді» (Астон, 2007 р.), навчального посібника «Безпека життєдіяльності: соціально-економічний аспект» (Горлиця, 2008 р.), навчального посібника "Безпека життєдіяльності" (Тернопіль: ТНЕУ, 2015)».

Публікації:

  1. .Формування та збереження репродуктивного здоров’я студентської молоді. Монографія. Тернопіль: ТзОВ «Тернограф», 2015
  2. Ефективність соціально-педагогічної профілак-тики ВІЛ/СНІДу у збереженні репродук-тивного здоров’я студентської молоді: аналіз та напрямки вдосконалення. Науковий журнал: Український психолого-педагогічний науковий збірник. Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота» № 5 (05) липень, 2015. – С. 74-81
  3. Формування та збере-ження репродуктивного здоров’я студентської молоді: аналіз вітчизняного досвіду. Наук. журн.: Київський науково-педагогічний вісник. К.: «Київська наукова організація педагогіки та психології». - № 5 (05). 2015. – С. 46-56
  4. Досвід застосування соціальних технологій впливу для профілактики вживання психоактивних речовин у студентському середовищі. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Григорія Сковороди» - Додаток 2 до Вип. 35, Том ІІІ (15): Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». – К.: Гнозис, 2015. – С. 121-129
  5. Теоретико-методологічні основи виховання духовності у сучасному освітньому середовищі. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди» - Додаток 1 до Вип. 35, Том VІІ (59): Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – К.: Гнозис, 2015. – С. 499-508
E-mail: s.lukashchuk-fedyk@tneu.edu.ua
Телефон: 47-50-50, 15-206

Русинка Іван Іванович

доцент кафедри психологічних та педагогічних дисциплін, Науковий ступінь: кандидат педагогічних наук, Вчене звання: доцент

Русинка Іван Іванович. Народився на Закарпатті, в мальовничому краї, на благодатній землі, яку в народі називають «українською Швейцарією» за її клімат і прекрасні курорти.                                                                               Після закінчення школи пішов на службу в армію, пішов свідомо, щоб перевірити себе і зрозуміти, чого насправді вартий, після горнила випробувань в армії поступив КДУ ім. Т.Г Шевченка на факультет філології. Під час навчання в університеті серйозно захопився творчістю Достоєвського, навіть писав дипломну роботу на тему: « Майстерність психологічного аналізу у творах Достоєвського». Після серйозного вивчення російської літератури дійшов висновку що вона поділяється на два періоди – література до Достоєвського і після. Я вважаю, що Достоєвський  – належить майбутньому. Якщо Достоєвський є моїм кумиром в літературі, то Ф. Ніцше у філософії, Ван-Гог у живописі, а Бетховен – в музиці,  а у психології – Адлер. Я часто питаю себе: В чому перевага цих геніїв над іншими? Відповідь прийшла сама, неначе прозріння – всі ці генії пізнали правду життя до кінця, такою якою вона є, іноді страшна, неприкрита правда - і висвітлювали вони її в оригінальний спосіб.         Після закінчення аспірантури в С-ПбДУ захистив кандидатську дисертацію з проблем міжкультурної комунікації. Треба сказати, що Санкт - Петербург – особлива сторінка в моєму житті. Жити в такому місці – це неймовірне відчуття. Це місто, де кожен сантиметр землі свідчить про історію. Описати красу цього міста – неможливо, її треба побачити. Як опівночі розводять мости, як зранку сонце освітлює купол Ісаакіївського собору, дивитись на панораму міста з висоти пташиного польоту стоячи під куполом цього собору, спостерігати як вирує Невський проспект; побувати на Двірцевій площі,  пройтися по Марсовому полі – це відчуття, які переживаєш знову і знову. Санкт - Петербург - це місто  яке тебе заполонило і вже більше ніколи не відпустить; . Санкт – Петербург - це свято, яке назавжди з тобою.            Вже працюючи доцентом кафедри психологічних та педагогічних дисциплін ТНЕУ я почав посилено вивчати психологію, через яку мені відкрилася істина з несподіваного боку. Наслідком цього, стали книги : «Соціальна психологія управління», «Конфліктологія», «Психологія», остання книжка була перевидана і стала Бестселером. В даний момент в коло моїх інтересів входить виявлення креативних здібностей у студентів, які вони потім можуть застосувати як в професійній діяльності , так і в особистому житті. Ще одним предметом мого інтересу є удосконалення психотехнологій попередження й управління конфліктами. Люблю спостерігати, як народжується новий день, коли перші промені сонця заглядають тобі у вікно; люблю також спостерігати захід сонця – видовище неймовірне, особливо на березі моря, або в горах. Заняття, яке мені приносить найбільше задоволення – це спілкування з цікавими людьми; однак коли я пишу я усамітнююсь,  і це для мене особлива радість, натхнення.  В книгах я живу своїм особливим життям. Через книги  я намагаюсь так  вплинути на середовище яке мене оточує, щоб  викликати у людей здивування,  щоб люди зуміли  збагнути  ту красу, яка їх оточує, і яку вони через буденні справи просто не помічають.                             Найкраща риса  яку я хочу бачити в людині – це відданість справі чи іншій людині. Найгірша риса,  з якою я нажаль дуже часто стикаюся  спілкуючись з людьми – це недотримання слова; як на мене, якщо ти дав слово, то помри – але виконай обіцянку і тоді ти залишиш слід в пам’яті

Публікації:

  1. Роль психології в підготовці студентів до успішної професійної діяльності. – Вища школа. – 2011. – № 6. – С. 20 – 28.
  2. Роль курсу «Психології» у підготовці студентів до успішної професійної діяльності – Вища школа. – 2012. – № 8. –С. 42 – 52.
  3. . Психотехнологія управління конфліктами – Вища школа. – 2013. – № 1. – С. 72 – 84.
  4. Переговорна культура – провідна якість професіонала. Україна в умовах формування правової системи: сучасні реалії та міжнародний досвід: - Тернопіль, 2016. – с. 384-386
  5. Установка – як головний психологічний бар’єр, який заважає людині у досягненні поставлених цілей.Педагогіка формування творчої особистості у вищій загальноосвітній школах//3бірник наукових праць -Випуск 46(99) - Запоріжжя - 2016. -С. 140-152.
E-mail: i.rusynka@tneu.edu.ua
Телефон: 47-50-50, 15-206

Аспіранти